Calendar

május 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
The blog is not bilingual anymore / A blog már nem kétnyelvü
eures.jpg



Mobile

mobile.gif +358 40 4634871

Map

Csabi in Finland

Berko Csaba Finnországban, újra és újra. Csaba Berko in Finland, again and again.

Next post

Thursday, sorry for delay

Meteo

here






(a webkamerak maguktol nem fognak frissulni ...F5)

free counters

Oroszorszag

2009.01.15. 20:30 | csberko | 2 komment

Címkék: moszkva sztpetervar

--- sajna a kepek nem az enyemek hanem netrol, nekem is vannak, azok hamarosan felkerulnek a flickr-re ---

Hetediken este kioltoztem Nacho "kolcsonvett" szobajabol, a cuccaim azon reszet amely az EU berkein belul marad ott hagytam nala, meg mindig ott van, majd ma megyek erte. Este bementem a varosba ahol az angol Marcus-nal aludtam, de mint a dulutan folyaman megtudtam nem kell koran kelnem ugyanis nincs kesz a vizumom. Nyolcadikan reggel 10-kor tudtam felvenni a vizumot, rogton atsetaltam a palyaudvarra megvenni a jegyet a delutani vonatra, de mar tele volt. A masnap reggelire volt jegy, azt meg is vettem gyorsan, a tobb szaz helybol meg 11 ures volt. Ugyhogy SMS Marcusnak h ma is igenyt tartanek az egyebkent haborus allapotokat idezo lakasanak ures szobajara.

Kilencediken reggel aztan tenyleg indulas, 3-kor keles, 4:40-kor mar a vonaton. Kouvolaig belfoldi vonattal mert az sokkal olcsobb, onnan a Sibelius nevu Helsinki es Petervar kozott kozlekedo vonattal amire diakkedvezmeny nincs. Vyborg-ig vettem jegyet mondvan h majd atszallok a sokkal olcsobb orosz helyi jaratra Vyborg-ban. Viszont a Sibelius 35 perces kesesben volt es (szerencsere kiirtam az orosz vonat menetrend ezen reszet) igy lekeste a csatlakozast termeszetesen meg nem varo "Elektrichka"-t (Masnak eszebe nem jut atszallni egy ugyanarra meno olcsobb vonatra). A kovetkezo meg 3 ora mulva van, ugyhogy nehez szivvel de ugydontottem h a Vyborg - Petervar masfel orajat a bufe es a WC kozott ingazva, a helyemet szisztematikusan elkerulve toltom a Sibeliuson. Nem jott ellenor, a sporolas 19 euro, de ez nem igazi sporolas, ez inkabb csalas volt. De muszaly volt.

Megerkezesemkor a couchsurfing-en talalt Konstantinnal sikeresen elkerultuk egymast, de nehany telefon utan egy rendor ket oldalan alltunk, igy mar dijmentesen meg tudtuk beszelni h hogyan juthatnek en is a masik oldalara a rendornek. 10m setaba kerult kikerulni, de at nem engedett. Nem fogok minden ilyen reszletet megirni, de ez mint kesobb kiderult igen jellemzo jelenet volt...

A Finlandski palyaudvar a Lenin teren helyezkedik el ahonnan metroval egy atszallassal 10 perc alatt a Bolsevik teren voltunk. Itt all a jegcsarnok ahol ezekben a percekben kezdodott az SKA Petervar - Dinamo Moszkva meccs. A kigyozo sorok a jegypenztarnal eleve nem sok jot sejtettek, hat meg amikor egy biztonsagi or kinezetu ember elkezdte kiabalni h nincsen "biljet", es becsukta a penztar ablakot. Rengeteg ember maradt kivul SKA salakkal, mezekben, pedig 12e fos a viszonylag  ujonnan epult "ice palace - ledovi dvorecs".

Csalodottsagunkat kajaba folytottuk, palacsintazassal enyhitettunk ehsegunkon. Miutan elmentunk az Akademichkaja metromegallohoz ahhol a Moszkvabol decemberben hirtelen felindulasbol atkoltozott Konstantin lakott, immar csomagok nelkul nekivagtunk a belvarosnak. Az idealis felfedezesi modja a varosnak a Nevszki Proszpekt-en valo vegigsetalas, kb. 1 ora, tobbszori palacsintazassal mint kiderult 2. Igazan zsufolt a varos, bar a Moszkvahoz szokott host-om szerint "falu". A Nevszki Proszpekt nagyon szep, es este is csodas volt a "karacsonyi" kivilagitassal.

Este meglatogattuk Konstantin kedvenc pub-jat ahol mezes meg hagyomanyos sort ittunk. Hajnali 1-ig a varosban voltunk, alig csiptuk el az utolso metrot. Sajna masnap reggelre Konstantin igen szarul volt mivel elfelejtette a sorozes kozben h delutan egy csomo gyogyszert bevett "teli betegsegek" ellen. Ugyhogy egyedul vagtam neki ismet a varosnak, meglatogattam a vilaghiru Hermitage galeriat, valamint az obol tuloldalan allo latnivalokat. Estefele meg felugrottam 2 orara Konstantinhoz, ettunk meg beszelgettunk, addigra a lakotarsai is megerkeztek ö meg egy kicsit jobban volt. Nem akart orvoshoz menni mert akkor le kell fizetnie az orvost h ne dokumentalja, mivel ö nincs bejelentve itt Petervaron. Probaltam rabeszelni h menjen el a lakotarsa igazolvanyaval, de mint kiderult ok sincsenek bejelentve. Mindenesetre mar jobban volt estere sokkal.

Keso este indult a Moszkovszkij palyaudvarrol a vonatom Moszkvaba, reggel 6-ra volt ott. Mint kiderult a forro viz ingyen van a vonaton, tea filterem meg volt is csak fem poharam nem. Ugyhogy maradt a csapviz. Koran reggel Moszkvaban, a Leningradszki palyaudvar epuleteben (bent) -7 fok volt, odakint -16. Legmelegebb a Ramsztor szupermarketben volt, igy oda mentem arszemlere. Vettem egy fem bogret 50 euro centert (Oroszorszagban termeszetesen meg mindig rubel van, de az arakat euroban fogom irni a konnyebb erthetoseg kedveert, 1 euro = 41 rubel), kajat egy rakassal osszesen 2 euroert. 8-kor volt megbeszelve a talalkozo Moszkvai hostommal, Katerinaval a Lenin szobarnal a Leningradszki palyaudvaron. Ugyhogy visszamentem a palyaudvarra es elveztem a -7 fok meleget.

Elsonek bemetroztunk a centrumba, a voros terhez. A Lenin mauzoleum igen ritkan van nyitva, de mast nyitva volt, igy volt szerencsem szemelyesen a forradalom nagy eszehez. Utana a Kreml koruli nevezetessegek korul setaltunk, majd kajalas kovetkezett, ez is palacsinta szerunek nezett ki de az ize masmilyen volt. Utana meg elmentunk az egyetemnek is otthont ado dombra, ahonnan egyreszt nagyon szep volt a kilatas, masreszt az egyetem epulete is nagyon szep (kepen), Katerina szavaival elve egy azon keves jo dolog kozul ami Sztalin nevehez fuzodik. Delutan elmentem a Leningradszki Proszpekt-re megvenni a jegyemet a ket nappal kesobbi CSzKA-Metallurg Magnitogorszk hokimeccsre. A nyitvatartasi tablazatra fittyet hanyva a kassza zarva volt. Minden esetre jo kis kulvarosi seta volt a Proszpekt kornyeken, itt mar igen nevetseges, 1 euro alatti aron volt a hot-dog uborkaval, salataval meg a hamburger. Katerina es huga voltak otthon, a belvarostol igen tavol, a Beljevo metromegallonal laknak.

Masnap egyedul vagtam neki a varosnak mivel Katja dolgozni, a huga egyetemre ment, a feher haz kornyeket tuztem ki celul. Az onos eso nem tett jot a setanak, de ellentetben Petervarral, itt felszorjak az utat (legalabbis a feher haz kozeleben), igy nem volt gond. Van ott egy gyaloghid is, a kilatas gyonyoru onnan.

Delutan ismet irany a Leningradszki proszpekt, hatha most nyitva lesz a jegypenztar. Es igen! A sor nem volt hosszu, de a penztaros babuska tett rola h ne menjen gyorsan a dolog. Fel ora utan sorra kerulesemkor az "English?" kordesig jutottam, majd a mogottem allok segitseget kertem. Egy szlovak srac volt az orosz felesegevel, a Tatabanyai nagymamaja nelkul :), a jo kis jegyvasarlast egy hotdog mellett "unnepeltuk" meg, volt 2 euros jegy is de az a kapu moge, vegul 9 euros lett belole. A hotdog viszont csak 70 cent.

Este halaszlevet "foztem", izlett mindenkinek, a Bulgariai sielesbol epp hazatero szuleiknek is, akik ugyan ezt csak oroszul tudtak kifejezni, igy sokat nem beszelgettunk. Probaltam megszerelni Katja szamitogepet, de igazabol csak a halal keslelteteseig jutottam, meg aztan az orosz windows sem segitett sokat.

Igen faradtan, nem egy Lenin figyelo tekintete mellett 11-ig aludtam, igazabol tovabb is tudtam volna csak meg boven volt mit megnezni az este 8-as meccsig. Egyedul mentem el a Kreml-hoz, ahol a szep templomok mellett a kilatasert is erdemes volt varni 20 percet es fizetni 1 eurot. A voros teren meglepoen olcson letudtam a souvenir vasarlast, majd irany a Park Pobedi (Gyozelem Park). Itt talakoztam Katja-val de vegul ö nem jott me a kiallitasra mert mar latta, csak a parkba. A park es a kiallitas 95-ben epult azzal a cellal h (lathatoan az allami budzset nem kimelve) emleket allitson a ket vilaghaboru szovjet hoseinek. Nagyon latvanyos az egesz, talan az egyik legjobb program volt ide eljonni. A legnagyobb csatakat "felkorkep"-eken orokitik meg amibe beallva egeszen a csatateren erzi az ember magat, a "SZU hose"
kituntetes birtokosainak pedig iriasi kupolas terem orzi emleket. Rovid "hagyomanyos" muzeumi resz is van, ahol ezuttal a Pozsonyi Torteneti Muzeum II. valaghaborus kiallitasa is vendegszerepelt.

Este irany harmadszorra is a CSzKA stadion, mivel a meccs utan indult a vonatom minden cuccom nalam volt. Igy igen nehez volt bejutni, ketszer kuldtek el a rendorok a nem letezo "baggage room"-ba, harmadszorra elismertek h nincs es beengedtek.



A szlovak-orosz parral neztem a meccset, amin meglapoen keves ember volt (3000 korul lehetett). Ez tobb dolognak volt koszonheto: egyreszt hetkoznap volt, masreszt Magnitogorszk iszonyat messze van, harmadreszt a Dinamo meccsevel egyidoben volt es a szolvak srac szerint legalabb 50% az atfedes a szurkolok kozott, ö is hol erre megy hol arra (mar neki a HC Kosice jon be leginkabb, de az ritkan jatszik Moszkvaban).

A szinvonal a finn-nel valamivel magasabb volt, de inkabb a Magnitogorszk jeleskedett. Mindharom harmadban 1-1 golt utve biztosan nyertek a "magneshegy" hokisai, bar a CSzKA mindent megtett h ez ne igy legyen, kapufakig meg ures kapura foleig tobbszor eljutottak. A vendegek okosabban jatszottak, tobbet jarattak a felpalyan a korongot mielott bementek a harmadba.

A meccs utan a Leningradszki palyaudvar volt a celpont, masfel oraval indulas elott erkeztem de szerencsere az idokozben nyarira fordult idojarasnak koszonhatoen az allomas epuleteben 10 fok volt. PlatsKart tipusu helyem volt, ami ugyan leforditva nem jelent ilyesmit, megis a fekvohelyet ertik ez alatt. Nem en vettem a jegyet termeszetesen, hanem Katja, oroszorszagban csak az tud barmilyen jegyet venni aki tud oroszul es van kitartasa. Nekem kitartasom meg lenne, de a helynevekkel dobalozas meg a mutogatas nem jon be altalaban a penztarosoknak es meg sem probaljak felfogni h mit akarok. Mint kiderult, az en jegyembe (19-20 euro volt) nincs agynemu includolva, en ezt nem tudtam, igy orosz nyelvu lecseszesben volt reszem amikor rafekudtem az agyam korul hevero agynemure. 2,5 euroert vehettem volna, de egyreszt nem volt annyim (rubelem), masreszt meg nem motivalt nagyon a dolog, 5 perc volt elaludni agynemu nelkul a matracon. Remek bogremet hasznositva ittam vagy 5 teat az uton, csak erkezes elott fel oraval az ebreszto gyanant bekapcsolt fortelmes orosz muzsika ebresztett fel.

Reggel 9-kor erkeztem Petervarra, ugy beszeltuk Konstantinnal h egyutt megnezzuk Viborgot, de Konstantin nem volt sehol sem, igy a fel napot a Nevszkij Proszpekten toltottem, a masik felet meg a hazauttal. Oriasi szenvedesek aran a Finlandszki palyaudvaron sikerult vennem egy jegyet az Elektrichka-ra Viborgba, meg egyet Viborgbol a finn Vainikkala-ba a Sibelius-ra (jo h van egy ilyen neve ennek mert a Vyborg, Vainikkala es Sibelius nevek sokszori ismetlese meghozta a szerencset).

A Petervar-Vyborg elekrichka tura igen jo Leningradszki Oblaszt (kerulet) nezesnek bizonyult, erdekes volt. A jegy 2,5 euro volt 135 km-re. Mire Vyborgba ertem mar bent allt az egy oraval kesobb Petervarrol indulo Sibelius, a rendorok nem hittek el h van jegyem (es nem hittek az olyan mondvacsinalt bizonyitekoknak mint maga a jegy) es nem akartak felengedni de aztan odajott az ellenor es megnezte a jegyemet ugyhogy rendben volt.

A jegy egyebkent 30 km-re 19 euro volt, valoszinuleg eletem legdragabb vonatjegye. A hazaut sajnos nem volt olyan jol megtervezve mint az odaut (internet es ido hijan), igy igen komoly nehezsegek merultek fel. A jegyet azert csak Vainikkala-ig vettem mert az az elso megallo Finnorszagban es a finn belfoldi utazas is sokkal olcsobb mint ez a szar Sibelius. Csakhogy ha lett volna internetem hazafele Petervaron akkor tudtam volna h nincs semmilyen transportation sehova Vainikkalabol aznap mar. Ugyhogy az autostop "nem-veletlenre-bizos" formajaval (ablakon bekopogas a parkoloban) eljutottam a kicsit ellenkezo iranyba levo Lappeenranta-ba, ahonnan mar volt vonat viszont. Igy ejfel elott 8 perccel Tampereben is voltam 2 atszallassal. Az utolso busz persze reg elment, de talaltam egy bringat a kozpontban ahonnan 25 perc volt Michal lakasahoz ahol most atmenetileg lakom.

Osszessegeben nagyon jo volt az egesz tura, sajnos nem jott ki olyan keves penzbol mint gondoltam, a rohadt vizum 80 euroja mellett az egesz kirandulas 6 napja meg 200 euroba kerult, de ez koltopenzzel, utazassal, souvenirekkel, meccsel meg mindenfele belepokkel nem rossz sztem. Foleg h a penz majdnem felet igy is a Tampere-Petervar-Tampere utazasok vittel el a finn vonataraknak koszonhetoen.

A film vegen a foszereplo all egy kicsit a Moszkvai palyaudvar "Vladivostok" feliratu tablaja alatt mintegy meghagyva az ironak a lehetoseget a tortenet folytatasara. De az iro egyelore nem ir tovabb, legalabbis nem ilyet.

A bejegyzés trackback címe:

https://csabiinfinland.blog.hu/api/trackback/id/tr91880398

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása